Inspekcja Handlowa jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w Polsce. W rejestrze podmiotów uprawnionych, prowadzonym przez UOKiK została wpisana pod numerem 6.
Na czym polega postępowanie?
W sytuacji sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, Inspekcja Handlowa proponuje Państwu możliwość skorzystania z alternatywnych względem postępowania sądowego sposobów rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR). Są one tańsze, szybsze i prostsze. Nie są tak stresujące jak postępowania przed sądem powszechnym. Cechuje je polubowność, a więc dobrowolność udziału konsumenta i przedsiębiorcy w całej procedurze. Nasze działania prowadzone są przez bezstronnych i neutralnych ekspertów.
Czego może dotyczyć?
Właściwość rzeczowa (zasięg sektorowy) spraw rozpatrywanych przez Inspekcję Handlową w trybie ww. postępowania obejmuje m.in.:
- sprzedaż produktów,
- usługi turystyczne,
- usługi deweloperskie,
- usługi edukacyjne niepubliczne,
- usługi remontowo-budowlane,
- inne branże, w których nie powstały wyspecjalizowane podmioty uprawnione.
Szczegółowy wykaz wszystkich sektorów znajduje się TUTAJ. Inspekcja Handlowa prowadzi także postępowania w sprawach, dla których nie został utworzony właściwy podmiot.
Ile kosztuje postępowanie?
Działania prowadzone przez Inspekcję Handlową są bezpłatne, ale w toku postępowania mogą być ponoszone koszty związane z udziałem w postępowaniu (np. koszty opinii rzeczoznawcy).
Ile trwa postępowanie?
Całe postępowanie powinno trwać maksymalnie 90 dni kalendarzowych od dnia otrzymania przez nas kompletnego wniosku. Średni czas rozpatrywania sprawy w praktyce wynosi 19 dni. Jeżeli spór jest szczególnie skomplikowany, czas ten może być wydłużony. Każdorazowo informujemy strony o ewentualnym przedłużeniu oraz przewidywanym terminie zakończenia.
Jak wszcząć postępowanie?
Elementem koniecznym do wszczęcia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest zaistnienie sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. W pierwszej kolejności zatem należy złożyć reklamację. Dopiero po “zakończeniu reklamacji” można skorzystać z postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Strona ma prawo wycofać się z postępowania w każdym jego stadium. Podstawą rozstrzygnięcia są powszechnie obowiązujące przepisy prawa unijnego, krajowego oraz zasady słuszności. Postępowanie wszczyna się na wniosek.
Wniosek o wszczęcie postępowania do pobrania:
Plik edytowalny (.docx)
Plik w wersji PDF
Instrukcja jego wypełnienia:
Wypełniony wniosek składamy:
- na piśmie osobiście lub przesyłamy pocztą tradycyjną – w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Białymstoku przy ul. Żelaznej 9 lok. 1U;
- pocztą elektroniczną na adres: inspekcja.handlowa@bialystok.wiih.gov.pl (wniosek musi być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego certyfikatu);
- przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej e-PUAP: http://epuap.gov.pl
Złożenie kompletnego wniosku umożliwi nam szybsze załatwienie Państwa sprawy. Oferujemy również pomoc przy wypełnianiu takiego wniosku bądź to osobiście w siedzibie Inspektoratu lub jego Delegaturach, bądź telefonicznie. Językiem, w którym można składać wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz językiem w jakim jest prowadzone postępowanie jest język polski.
INNE INFORMACJE
Kto prowadzi postępowanie?
Osoby prowadzące postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich:
- są pracownikami Inspekcji Handlowej i spełniają warunki niezbędne wymagane ustawą z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 1823), w szczególności w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia, jak również posiadają ogólną znajomość prawa;
- są upoważnione na okres czterech lat przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej do prowadzenia niniejszych postępowań;
- prowadzą postępowania w sposób niezależny i bezstronny, w szczególności nie mogą przyjmować instrukcji, wskazówek oraz zaleceń od stron sporu lub ich przedstawicieli;
- mają obowiązek niezwłocznego ujawnienia swoim przełożonym okoliczności, które mogą wpływać na ich niezależność lub bezstronność lub powodować konflikt interesów z jedną ze stron sporu;
- są wynagradzane z budżetu państwa a ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od wyniku postępowań, jakie prowadzą;
- mogą zostać pozbawione funkcji (może im być cofnięte ww. upoważnienie) wyłącznie na podstawie ustawy o Inspekcji Handlowej w sytuacji, kiedy: dokonają rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu funkcji, zostaną skazane prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, w przypadku choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań oraz w wyniku złożenia rezygnacji;
- są zobowiązane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w trakcie tego postępowania.
Formy postępowania
Za zgodą obydwu stron Inspekcja Handlowa pośredniczy w kontaktach między przedsiębiorcą a konsumentem i:
- umożliwia zbliżenie stanowisk stron (mediacja) albo
- zaproponowanie rozwiązania sporu (koncyliacja).
Czym jest mediacja? Mediacja to sposób dojścia do porozumienia pomiędzy zwaśnionymi stronami przy pomocy neutralnej osoby trzeciej ― mediatora. Strony samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie. Wybrany przez nich mediator jedynie ułatwia kontakt i wspiera ich w komunikacji ― nie ustala kto ma rację i nie narzuca własnych rozwiązań.
Koncyliacja to pomoc neutralnej osoby trzeciej. Polega na zapoznaniu się z problemem, a następnie zaproponowaniu konkretnego sposobu rozwiązania sporu jego stronom – konsumentowi i przedsiębiorcy. Strony mają prawo nie zgodzić się z tą propozycją lub nie zastosować się do niej.
Klauzula RODO
Klauzula informacyjna zgodna z RODO przeznaczona dla konsumenta lub przedsiębiorcy dotycząca wszczęcia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu konsumenckiego dostępna jest TUTAJ.
Inspekcja Handlowa jest uprawniona do odmowy rozpatrzenia sporu kiedy:
- przedmiot postępowania wykracza poza kategorie sporów objęte właściwością Inspekcji;
- wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu;
- spór jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
- sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Inspekcję, stały sąd polubowny, inny właściwy podmiot albo sąd;
- wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od progów finansowych określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 36 ust. 12 ustawy o Inspekcji Handlowej;
- wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu;
- rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania Inspekcji.
Postępowanie kończy się sporządzeniem protokołu, który zawiera informację o wyniku postępowania. Postępowanie i jego ustalenia nie mają wiążącego charakteru, tym niemniej z praktyki wojewódzkiego inspektoratu wynika, że strony honorują rezultat podjęty w rezultacie postępowania.
Inspekcja Handlowa nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania, w stosunku do liczby wszczętych postępowań.
Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
Art. 36 Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej
Rozporządzenie ws. określenia regulaminu organizacji i działania stałych sądów polubownych
Wykaz podmiotów podmiotów ADR w krajach Unii Europejskiej
Link do platformy internetowego rozstrzygania sporów (ODR)