Wypełniając zobowiązania wynikające z przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305/17 z dnia 26.11.2019 r. ze zm.) oraz przepisów Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928 ze zm.), Podlaski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Białymstoku wprowadził „PROCEDURĘ PRZYJMOWANIA ZEWNĘTRZNYCH ZGŁOSZEŃ NARUSZENIA PRAWA W WOJEWÓDZKIM INSPEKTORACIE INSPEKCJI HANDLOWEJ W BIAŁYMSTOKU”.
Procedura ma na celu wprowadzenie przejrzystych zasad ujawniania przypadków naruszeń prawa, podejmowania stosownych działań naprawczych.
Zgłoszenia zewnętrznego naruszenia prawa można dokonać:
- na adres do korespondencji: Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Białymstoku, ul. Żelazna 9 lok. 1U, 15-297 Białystok, z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszeń prawa”;
- korespondencją elektroniczną skierowaną na poufną skrzynkę e-mail: sygnalista@bialystok.wiih.gov.pl;
- na wniosek zgłaszającego, w drodze bezpośredniego spotkania z pracownikiem odpowiedzialnym za przyjmowanie i weryfikację zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, z którego sporządzony zostanie protokół. Za zgodą Sygnalisty zgłoszenie ustne będzie dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego jej dokładny przebieg.
Zgłoszenia zewnętrznego naruszenia prawa można dokonać do:
- Rzecznika Praw Obywatelskich;
- Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
- innych organów publicznych, przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Białymstoku.
Zgłoszeń zewnętrznych dokonuje się w oparciu o procedurę opracowaną przez organ przyjmujący zgłoszenie. Jeżeli dany organ nie jest właściwy do rozpoznania zgłoszenia zewnętrznego to przekieruje je do organu właściwego.